Подробиці та призначення розкоксування двигуна своїми руками: звідки береться нагар, методи та засоби роботи, ціна розкоксування. Відео про розкоксування двигуна.
Коли на деталях автомобільного двигуна накопичується надлишковий нагар, вважається, що силовий агрегат закоксовується. Особливо до цієї неприємності схильні поршневі кільця. Хорошою новиною є те, що таку «недугу» цілком можна усунути, причому не лише за участю автосервісу, але й самому. Нижче наведено опис поведінки машини при згаданій неполадці, а також інструкція про те, як провести очищення двигуна від сторонніх нашарувань.
Закоксувався двигун – як дізнатися
Виявити закоксування двигуна, не заглядаючи всередину агрегату, не так просто. Однак її можна ідентифікувати за деяким непрямим ознакам:
- високе споживання двигуном моторного мастила – говорить про товстий шар нальоту в поршневих жолобах;
- зниження потужності мотора – причиною може бути деформація поршневих кілець;
втрата двигуном тяги – ймовірно, справа у закоксовуванні маслонаймачів; - підвищений витрата палива автомобілем – може виникнути через те, що поршневі кільця заклинилися після тривалого простою.
Якщо вчасно доставляти автомобіль на технічне обслуговування, міняти, коли потрібно, моторне масло, а також уникати екстремальних умов експлуатації транспортного засобу, то закоксування двигуна в принципі малоймовірне. Проте, не виключено.
Звідки береться нагар
Не всі речовини, що залишилися після згоряння бензину або дизпалива, виводяться з машини. Частково вони залишаються на стінках циліндрів двигуна. А при сумнівній якості горючої рідини, що заливається, – і поготів.
Якщо якість палива на висоті, то причину закоксованості двигуна варто пошукати в маслі. Трапляється, що зношене або низькосортне мастило з часом стає більш в’язким, що ускладнює виведення відкладень з поверхонь деталей. У тріщинах, що виникають при їх зносі або поломці, збирається лубрикант, з якого виходить нагар.
Надмірне постачання циліндрів моторним мастилом також може спричинити значні відкладення на компонентах двигуна. Таке буває при сильному зносі олійних ковпачків.
В цьому випадку перенесення нагару в паливо може тимчасово покращити компресію двигуна, але не усунути несправність. Тут потрібна заміна цих ковпачків.
Згоряє в циліндрах моторне масло також здатне привести до залипання і без того зношених поршневих кілець, і як наслідок – до значної втрати компресії силовою установкою. Спеціальні присадки можуть почистити ці елементи двигуна, але при закоксованості краще їх замінити.
Призначення розкоксування
Виникає питання: якщо при суттєвому утворенні відкладень потрібна заміна що ковпачків, що кілець, навіщо взагалі тоді робити розкоксування? А потрібна вона головним чином із двох причин. По-перше, у автомобіліста не завжди є можливість швидко розібрати двигун. По-друге, від нагару потрібно іноді очищати й інші елементи двигуна, зокрема – робочу поверхню камери згоряння.
Ігнорування закоксованості двигуна загрожує:
- порушенням теплового режиму двигуна;
- накопиченням відкладень під клапанами, які дозволяють цим деталям повністю закриватися;
- різкими змінами тиску, здатними викликати детонацію двигуна та остаточний вихід його з ладу.
Саме розкоксування покликане запобігти таким наслідкам від нагару на елементах двигуна.
Методи розкоксування
Для очищення двигуна від нагару, плівки та шламу застосовуються різні рідини, так звані «розкоксувачі». Частина їх підходить для універсального застосування, інші – вузькоспрямовані. При виборі такого засобу слід враховувати і те, на якому паливі працює автомобіль: бензин або дизель.
При цьому для досягнення потрібного результату зовсім не обов’язково заливати в двигун дорогі суміші, хоча і з рідинами сумнівної якості краще не зв’язуватися. Провести розкоксування можна самому, без розбирання двигуна та візиту до майстерні.
В даний час механіками автосервісів та приватниками для очищення мотора від нагару в основному застосовуються два типи методів:
- механічні, що полягають у нанесенні очищувача на деталі двигуна та
- обробці останніх щіткою чи іншими інструментами;
- хімічні, при яких двигун не розуміється, а розкоксувач вноситься в агрегат безпосередньо через свічки, а також з паливом або олією.
В свою чергу, хімічні методи розкоксування можна розділити на дві групи:
- М’які – тут має місце застосування присадок, що додаються в паливо або моторне мастило, за 100 км до того, як його замінити.
- Жорсткі – у цьому випадку використовуються агресивні засоби, що роз’їдають відкладення на поверхнях елементів двигуна.
Алгоритм очищення двигуна
На ринку присутня безліч засобів для розкоксування двигуна, призначених для безпосередньої заливки в цей агрегат. І хоча вони можуть відрізнятися за принципом дії, загальна інструкція з очищення силової установки від нагару могла б виглядати таким чином.
Насамперед двигун розігрівається до 70-90 градусів. Від агрегату відключаються дроти, а також у бензинових та дизельних моторах відповідно свічки та форсунки.
Далі машина піднімається домкратами з боку провідних коліс, ручка коробки встановлюється в положення, що відповідає найбільшій швидкості автомобіля. За допомогою довгої викрутки прокручується колінвал доти, доки потрібний поршень не займе центральне місце на траєкторії свого руху.
У циліндри двигуна вносять по 40 мл розкоксувача. Якщо як очисник обраний гідроперит, то його додають краплями. Заздалегідь зняті запалювальні свічки вкручують назад, але не повністю.
У такому стані автомобіль залишають приблизно на годину, доки двигун не розкоксується. При цьому для кращого доступу реагенту до поршневих кільця можна прокручувати одне з провідних коліс. Після закінчення очищення слід переконатися, що у циліндрах не залишилося великої кількості рідини. Звільнений від нагару двигун запускається на годину в режимі холостого ходу. Ще кілька годин слід виділити для їзди з навантаженням 3000 оборотів.
Після цього змінюються масляний фільтр та сам лубрикант. Це бажано зробити, навіть якщо виробник очисника стверджує, що засіб не впливає на моторну рідину і після розкоксування її заміна не потрібна. Більш того, не зайвим буде поставити і нові свічки запалювання, а двигун ще промити соляркою та спеціальним миючим складом.
Альтернативні засоби для розкоксування
Загалом спеціальні антинагарні препарати працюють ефективніше за підручні, на кшталт гасу та ацетону. Хоча нерідко «гримучою сумішшю» саме цих рідин очищають двигуни ВАЗів шляхом заливання 150 мл на циліндр та наступної заміни олії.
Деякі автолюбителі взагалі використовують для розкоксування поршневих кілець дистильовану воду, іноді разом із гідроперитом. Однак на практиці такий розчин очищення зазначених деталей виконує не дуже якісно, до того ж вимагає складної схеми заливки в двигун.
Як підручний засіб для зняття нальоту з дросельної заслінки підійде пероксид водню. Лікарський препарат димексид, призначений для зовнішнього застосування, все ж таки іноді відправляють всередину мотора для розкоксування агрегату. А при роботі з різними сольвентами потрібно знати, що і скільки заливати, щоб не піддати двигун гідроудару.
Ще деякі автолюбителі пристосувалися розкоксовувати двигун засобом для чищення кухонних плит, яке, як виявилося, чудово справляється також з нагаром на головці блоку циліндрів і деталях поршневої системи. Але при використанні такого препарату потрібно враховувати, що:
- побутовий очисник не запускають у циліндри, а безпосередньо очищають їм поршні або інші деталі двигуна, на яких утворився товстий шар нагару;
- зазвичай склади для очищення кухонних плит і духових шаф містять луг, тому деталі двигуна піддавати впливу такого засобу більше п’яти хвилин небажано;
- засіб для чищення агресивно не тільки по відношенню до поверхні поршня, але і до людської шкіри, тому працювати з таким препаратом рекомендується в захисних рукавичках.
Очищувачі з області побутової хімії взагалі при нагоді не проти «поласувати» лакофарбовим покриттям, алюмінієвим поршнем або навіть корпусом двигуна. Якщо ці склади і застосовувати, то для обробки деталей двигуна при його капітальному ремонті. А розкоксовувати ДВЗ засобом для очищення кухонних плит – витівка хоч і вигідна, але все-таки авантюрна.
Водневе розкоксування
Це відносно новий метод очищення двигуна, який породив чимало дискусій. Хтось вважає розкоксування за допомогою водню мало не революційним рішенням, здатним значно спростити процес визволення двигуна від нагару, інші називають таку технологію відвертим «лохотроном».
По суті, водень заснований на піролізі відкладень усередині двигуна в умовах високої температури. При цьому сам двигун продовжує працювати в звичайному режимі, і розбирання силового агрегату не потрібно. Можна відзначити позитивні та негативні моменти, пов’язані із застосуванням такого методу розкоксування.
Переваги:
- суттєве зростання експлуатаційного ресурсу двигуна;
- робота двигуна стає більш стабільною;
- підвищення компресії ДВЗ;
- зниження витрати палива та олії двигуном;
- після розкоксування не потрібні заміна масла та промивання двигуна.
Недоліки:
- воднева установка не може бути підключена до повітрозабірників деяких автомобілів;
- іноді для очищення двигуна потрібно знімати з машини систему забору повітря;
водень може агресивно впливати деякі металеві елементи двигуна; - висока ціна розкоксування в автосервісі;
- водень добре себе показує на дизельних двигунах, а для бензинових агрегатів ефективність цього методу не настільки висока.
Ціна розкоксування
І все ж, який розкоксувач з представлених на ринку краще придбати автолюбителю, що вирішив взятися за справу самому? Вибір залежатиме від особливостей двигуна, кількості відкладень, відданого способу очищення і, нарешті, від вартості продукту.
Для порівняння можна вказати кілька популярних засобів, що застосовуються для порятунку мотора від нагару, їх короткі характеристики та орієнтовні ціни:
- Mitsubishi Shumma, вважається найкращим засобом для розкоксування – від 500 грн.;
GZox, м’який хімічний засіб – від 300 грн.; - Kangaroo, аналог GZox, більш дешевий, але трохи менш ефективний – близько 200 грн.;
- ХАДО Verylube, антикокс, що застосовується для промивання системи мастила двигуна – від 70 грн.;
- Greenol Reanimator, видаляє відкладення, очищає поршень, розклинює кільця – від 250 грн.;
- Lavr МL202, засіб для зняття відкладень з поршнів без розбирання двигуна, від 220 грн.;
- Edial, розкоксувач поршневих кілець – від 200 грн.;
- Дімексид, лікарський препарат – близько 25 грн.;
- Amway Oven Cleaner, засіб для очищення кухонних плит – від 280 грн.;
ацетон і гас, суміш жорсткого типу – від 20 і 24 грн. відповідно.
Ну а тих автомобілістів, хто вирішив довірити очищення двигуна автосервісу, очікують витрати наступного порядку:
- розкоксування стандартного мотора із заміною мастила та свічок запалювання: від 800 грн.;
- розкоксування V-подібного двигуна: від 1000 грн.;
- водневе розкоксування двигуна: 1-1,5 тис. грн.;
- вимірювання компресії двигуна: від 300 грн.
Висновок
Професіонали рекомендують проводити розкоксування двигуна через кожні 20 тисяч км пробігу автомобіля. Основні показання до неї – масложер двигуна і розкид компресії в циліндрах. Однак очищення силової установки від нагару не позбавить її капремонту, якщо така вже потрібна.
При високому зносі кілець та ковпачків застосування агресивного препарату може лише зашкодити машині. Що стосується присадок для палива та змащувальної рідини, їх краще застосовувати в комплексі з основним засобом, що заливається безпосередньо в камеру згоряння ДВС.
Відео про розкоксування двигуна: