Відновлюємо роботу поворотників

ПДР наказують особливий спосіб попередження про маневри, яким обов’язково слід користуватися, якщо лампи покажчиків повороту перестали горіти в дорозі. Розглянемо, чому не працюють поворотники та як усунути причину поломки. Йтиметься про пристрій, принцип роботи та несправності систем з використанням реле поворотників на основі інтегральних мікросхем. Старі конструкції з біметалевими пластинами, а також повністю електронні системи, зважаючи на їх специфіку та невелику поширеність, розглядати не будемо.

Якщо на автомобілі не горить тільки передній лівий або задній правий поворотник, причина може бути в лампочці, що перегоріла, поганому контакті «маси» ліхтарів або ділянці дроту до лампочки.

Причини несправності покажчиків поворотів

  • Перегорів запобіжник. Якщо разом із поворотниками перестала працювати аварійна сигналізація, велика ймовірність, що причина саме у плавкій вставці.

Замість згорілого запобіжника встановлювати слід лише вставку відповідного номіналу. Перевищення рекомендованого значення установка «жуків» може призвести до займання автомобіля. Тому радимо дотримуватися правила заміни запобіжників!

  • Вихід із ладу підрульового перемикача.
  • Поломка реле поворотників.
  • Несправність кнопки аварійної сигналізації.
  • Обрив електричного кола. Якщо поворотники не працюють з усіх боків, насамперед слід перевірити дроти живлення реле поворотників. Якщо вказівники перестали працювати лише з одного боку, проблема у проводах, що йдуть від підрульового перемикача до лампочок.
  • Окислені контакти, обламані дроти. Поворотники не працюють, якщо опір ланцюга значно відрізняється від номінального. Для подачі живлення потрібне перевищення певного рівня потужності споживачів. Якщо мікросхема всередині реле поворотників через підвищений опір не реєструє достатню силу струму, живлення на лампочки не подаватиметься.

Склад

У роботі поворотників беруть участь:

  • підрульовий перемикач поворотів. Його функція в замиканні живильного контакту лампочок. Наприклад, при повороті перемикача вгору відбувається замикання одного з контактів лампочок правої сторони на + АКБ. “Мінусом” лампочки є точка підключення до “маси” (загальна точка для всіх лампочок блок-фари);
  • реле поворотників. Усередині корпусу розташоване звичайне електромагнітне реле, але управляється мікросхемою. Саме завдяки цьому елементу забезпечується уривчаста подача живлення на котушку. Друга важлива функція – контроль справності ламп. Мікросхема має функцію зворотний зв’язок, тому при перегоранні лампочки вона реєструє зменшення потужності споживачів і починає подавати харчування на котушку з подвоєною частотою. Якщо поворотники працюють справно, лампочки блимають приблизно 1 раз на секунду. На більшості сучасних автомобілів, у тому числі і моделях ВАЗ, використовується 3-контактне реле покажчиків поворотів. Відповідно, 1 контакт – “маса”, 2 – живлення від АКБ, 3 – вихід на підрульовий перемикач;
  • світлова індикація на панелі приладів. Одна або дві лампочки (по одній на кожну зі сторін) підключаються паралельно електричному ланцюзі основних ламп. Поворотники працюватимуть без світлової індикації, тому серед можливих причин несправності розглядати систему не варто.

Схема включення

Найпростіша схема підключення сигналів повороту.

На відео докладно розглянуто принцип включення покажчиків поворотів, а також роль кнопки аварійки у працездатності системи.

Шукаємо поломку своїми руками

Первинну діагностику можна провести контрольною лампочкою, але для перевірки стану ланцюга знадобиться тестер. Якщо ви знаєте, як користуватися мультиметромто в режимі вимірювання опору зможете самостійно продзвонити проводку на предмет обриву.

Пошук причини, через яку перестали працювати поворотники та аварійка, слід розпочинати з вивчення електросхеми. Рекомендуємо утриматися від самостійного ремонту, якщо вам не знайомі основи електротехніки, методи відновлення проводки.

Якщо при вмиканні правого/лівого поворотника ви чуєте клацання реле, перевірте опір ділянки ланцюга з підрульовим перемикачем. Якщо не працює тільки ліва або права сторона, причина точно в перемикачі або проводці ланцюга від нього до лампочок.

Якщо реле покажчиків поворотів зовсім не клацає, перевірте стан контактів, плюсовий провід і масу. Якщо після включення запалення до реле не приходить “+”, проблема, швидше за все, в ділянці ланцюга від монтажного блоку до реле.

Підрульовий перемикач

Причина несправності можливо як у механічному пошкодженні пластмасових чи контактних елементів, і у освіту нагару. У процесі роботи поворотників контакти можуть підгоряти, через що збільшується опір і знижується сила струму в ланцюзі. При цьому характерно, що у разі оксидів, нагару реле покажчиків може клацати, але лампи не загорятимуться.

Для ремонту підкермовий перемикач потрібно буде зняти з кермової колонки та розібрати. Усередині корпусу розташовується безліч контактних майданчиків, тому для безпроблемного складання запам’ятовуйте розташування всіх рухомих елементів.

Зняття та встановлення піротехнічних виробів потребує дотримання правил техніки безпеки. Тому рекомендуємо прочитати, як правильно знімати подушку безпеки.

Де знаходиться і як перевірити реле поворотників

Реле покажчиків поворотів знаходиться в монтажному блоці запобіжників у салоні або під капотом. Точне місце розташування ви можете дізнатися з посібника з ремонту та експлуатації вашого автомобіля. Часто із внутрішньої сторони монтажного блоку графічно зображено призначення реле, запобіжників.

Відпаювання елементів зі схеми, мікротріщини в місцях паяння, вихід з ладу головної мікросхеми – найпоширеніші причини несправності покажчиків поворотів.

Аварійка

Кнопка аварійки імітує підрульовий перемикач поворотів, але замикає відразу обидва контакти (на праву та ліву сторону). На відео показано пристрій та принцип роботи найпростішої системи, аналоги якої використовуються не лише на автомобілях ВАЗ.

Like this post? Please share to your friends: