Основні несправності електроустаткування автомобіля

Опис найпоширеніших несправностей автомобільного електроустаткування, різновиди поломок, діагностика та ремонт. Відео про несправності.

Відомо, що без палива машина, яка працює на двигуні внутрішнього згоряння, не поїде. Але і без електроенергії теж, яка потрібна автомобілю не тільки для підзарядки смартфона, але й для того, щоб елементарно завести мотор та створювати іскри у свічках запалювання. Чому вона іноді пропадає і де її шукати – тема цього огляду.

Різновиди поломок автоелектроніки

Різновиди поломок автоелектронікиСистема електропостачання автомобіля влаштована непросто і має у своєму складі безліч «гаджетів», які впливають один від одного. Тому точно визначити без спеціальної діагностики причину недостатньої напруги в бортовій мережі важко. Ознаки, що натякають на одну неполадку в цій галузі, можуть також підходити до несправності іншого роду.

А прикладів таких неполадок можна навести чимало: від лампочки освітлення, що перегоріла, до короткого замикання в проводці, що призвела до пожежі. В принципі, несправності електричного обладнання машини можна розділити на чотири групи в залежності від того, до якого типу відноситься деталь, що вийшла з ладу:

  • джерела електроенергії: акумулятор, генератор;
  • споживачі струму: електроприводи, світлова та звукова техніка, АБС;
  • пристрої, що управляють електронікою автомобіля;
  • електропроводки машини.

Діагностика та ремонт

Діагностика та ремонтДо того, як розпочати ремонт бортової мережі машини, не зайвим буде з’ясувати, що саме зламалося. Робиться це зазвичай шляхом діагностики із застосуванням деяких пристроїв та приладів, таких як:

  • мультиметри;
  • спеціалізовані стенди для тестування генераторів чи стартерів;
  • комп’ютерні автосканери.

Причому для таких пристроїв, як обмотки і котушки, що відносяться до реле або електромоторів, можна виділити три загальні вразливості:

  • обрив ланцюга – визначається за допомогою мультиметра або контрольної лампи, що підключається до джерела живлення та деталі, що тестується;
  • міжвитковий контакт, виявлення якого вимірюється опір на висновках обмотки і порівнюється з його номінальним значенням;
  • «пробою на масу», ознакою якого є виявлений мультиметром електричний зв’язок між одним із контактів діагностованої деталі та «маси».

До речі, з’ясувати, що саме зламалося в бортовій мережі, часом складніше, ніж провести її ремонт. Мабуть, багато автолюбителів здатні своїми руками замінити лампочку в машині або полагодити генератор. Але розібратися в заплутаному електроланцюзі нерідко важко навіть досвідченому майстру.

Якщо причина несправності бортової мережі до кінця не з’ясована або ремонт є дуже складним, то краще все-таки звернутися в автосервіс. І якщо говорити про основні несправності електрообладнання, то насамперед варто розібрати ті, що належать до одного з найбільш значущих для автомобілів пристроїв – акумуляторної батареї.

Несправності акумулятора

Несправності акумулятораВ АКБ розташовані шість контейнерів, що генерують напругу, по два вольти кожен. З часом пластини, що знаходяться в цих судинах, починають обсипатися, ємність батареї знижуватися, і агрегат часом взагалі припиняє заряджатися. Переважно, неполадки з акумулятором виявляються в наступному:

  • швидка амортизація АКБ через недо- або перезаряд, що може бути наслідком неправильної роботи регулятора напруги;
  • саморозряд акумулятора через зменшення кількості активної маси всередині нього;
  • окислення контактів, що може спричинити розрив електроланцюга між АКБ та іншим обладнанням автомобіля;
  • пошкодження в картері акумулятора, через які витікає електроліт.

При перевірці працездатності акумулятора зазвичай використовується мультиметр. Крім того, ареометром визначається щільність електроліту, що знаходиться в контейнерах, а за допомогою навантажувальної вилки з’ясовується здатність АКБ працювати при підключеному споживачі енергії.

Проблеми з генератором

Проблеми з генераторомАкумуляторна батарея і генераторна установка багато в чому залежать один від одного, тому поломка одного з цих пристроїв може негативно позначитися на роботі іншого. Тож якщо ГУ перестає видавати струм, то єдиним джерелом електроенергії для машини залишається АКБ. Коли її ресурс буде вичерпаний, автомобіль «зависне» зовсім.

Визначити неполадки з генератором можна за незвичним шумом, причиною якого є зношування підшипників і контактних кілець, а також деформація кріплень, що фіксують установку на місці її розташування. До основних несправностей цього агрегату належать:

  • надмірне натяг, зниження пружності або обрив приводного ременя;
  • сильне зношування щіток і ламелей через довгу роботу або складні умови експлуатації;
  • розсипання підшипників через брак мастила або низьку якість деталей;
  • неполадки з обмотками: обрив ланцюга, міжвиткове замикання або «пробою на масу»;
  • вихід їх ладу діодів випрямляча через їхню низьку якість або підвищену напругу в мережі автомобіля.

Пов’язані з генераторами неполадки можна виявити під час діагностики на малюнку осцилограми вихідної напруги. Для цього зазвичай використовують мотор-тестер.

«Стартер заїв»

стартерСвого часу Володимир Висоцький співав про те, що якщо «стартер заїв», то це вже «не їзда, а мерзання». В принципі, автомобіль і зі зламаним пускачем можна завести, але тільки з «штовхача» чи буксира.

Наскільки електростартер справний, можна визначити за його амперажем і частотою обертання валу цієї деталі на холостих оборотах. Основні неполадки пускача:

  • утворення нагару на контактах тягового реле та перемички;
  • деформація, окислення колектора якоря чи поява у ньому нальоту;
  • контактування обмотки: у межах якоря – з «масою», на колекторі – між витками;
  • сильне зношування щіток або їх пошкодження;
  • заклинювання щіток на кріпленнях через поломку або нашарування.

Несправності у системі запалення

Несправності у системі запаленняБлизько 10-12% несправностей електрообладнання автомобіля належать до системи запалення. І в 80% такі неполадки призводять до збільшення витрати палива на 5-6%, а також зниження потужності двигуна, який може просто затихнути на ходу. Якому автовласникові це сподобається?

Найхарактернішою поломкою для системи запалення є відсутність іскри на свічці. Але не виключені та інші:

  • порушення ізоляції високовольтних дротів;
  • перегорання свічкових наконечників або поява на них нашарувань;
  • виникнення нальоту на конусі свічки запалення;
  • пошкодження ізолятора свічки;
  • обрив у 12-вольтному ланцюгу, що живить переривник і первинну обмотку котушки запалювання.

Про стан системи запалення можна судити за параметрами роботи її свічок або первинної напруги на котушці, визначення яких застосовуються осцилограф і мотор-тестер. Ремонт цього комплексу полягає в заміні несправних деталей і налагодженні пошкоджених контактів.

Несправності ЕСУД

Несправності ЕСУДЕлектронна система управління двигуном, або скорочено ЕСУД, теж часом ламається. Будучи пов’язаною з мотором дизельного типу, вона може бути схильна до таких несправностей, як обриви проводки і втрата зв’язку з датчиками. За наявності бензинового ДВС цей список буде мати такий вигляд:

  • до 35% поломок у разі припадає на обриви проводів і втрати зв’язку датчиків з електронним блоком управління;
  • до 22% – неполадки з паливним насосом: заклинювання якоря та щіток, контакти між витками обмотки або її обрив;
  • до 9% – несправності, пов’язані з проводами електромагнітної форсунки: пробої, урвища, непотрібні контакти.

Хорошим підмогою для власника транспортного засобу служить система самодіагностики автомобіля, що фіксує та заносить у пам’ять відомості про можливі неполадки у роботі машини. При деяких із них загоряється індикатор “Check engine”.

Записані системою коди несправностей прочитуються за допомогою ноутбука, що підключається до машини автосканером або безпосередньо. Смартфон теж застосовується.

Коротке замикання та його наслідки

Коротке замикання та його наслідкиУ червні 2021 року в Оренбурзькій області сталася пригода, за якої несправність електрообладнання машини стала причиною її займання. Вогонь потім перекинувся на будинок, загальна площа пожежі становить 150 кв. м. Внаслідок НП було госпіталізовано місцевого жителя. Таким чином, замикання в бортовій мережі автомобіля може зашкодити не тільки транспортному засобу.

Фахівці з надзвичайних ситуацій серед головних причин займання у підкапотному просторі машини називають коротке замикання в бортовій мережі та несправність паливної системи. Взагалі, на можливу пожежу водієві можуть вказати задимлення, а також запах горілої гуми або проведення в салоні автомобіля. Якщо спалах все-таки трапився, представники МНС рекомендують не панікувати та дотримуватися наступних рекомендацій:

  • припаркувати машину на з’їзді дороги, подалі від перехожих, будівель та інших автомобілів;
  • заглушити двигун, і якщо в машині були пасажири, їх слід висадити;
  • поставити авто на ручне гальмо, забрати документи з машини;
  • якщо автомобіль спалахнув при русі, то швидкість збільшувати не варто – це тільки збільшить займання;
  • якщо спалахнуло щось у моторному відсіку, то слід за допомогою монтування або якоїсь палиці трохи відкрити капот і направити під нього піну з вогнегасника;
  • у випадку, якщо вогонь підбирається до паливного бака, краще якнайдалі відійти від машини і відвести від неї пасажирів, якщо такі були;
  • всередині салону палаючого автомобіля не слід перебувати понад 90 секунд;
  • у разі загоряння автомобіля зателефонувати до пожежної охорони або служби порятунку.

Висновок

Звичайно, не обов’язково несправності електрообладнання автомобіля повинні мати настільки серйозні наслідки, як у випадку з коротким замиканням проводки. Наприклад, зі зламаною зарядкою для смартфона або навіть кондиціонером цілком можна їздити якийсь час. Вартість та складність ремонту при подібних поломках залежить від характеру неполадки. Разом з тим, бортова мережа машини пов’язує різні агрегати, що впливають один на одного. І якщо якийсь із них раптом перестане працювати, то краще його полагодити, а не чекати, поки зламається щось ще.

Відео про несправності електроустаткування машини:

 

Like this post? Please share to your friends: