Усунення несправності рульової рейки: види рейок, ознаки несправностей, ремонт, вартість роботи, особливості. Відео про несправності кермової рейки.
У більшості машин повороти керма передаються на керовані колеса за допомогою спеціальної рейки. А якщо такий пристрій забезпечений ще й гідравлічним або електропідсилювачем, тоді транспортний засіб буде ще більш слухняним.
Але при їзді українськими дорогами, якість яких місцями залишає бажати кращого, цей сполучний вал нерідко відчуває навантаження надміру і, як наслідок, ламається. Як же взяти тоді автомобілісту «княги правління» у свої руки – далі в огляді.
Види кермових рейок
Ці агрегати можуть істотно відрізнятись один від одного по конструкції, якщо вони встановлені на різних автомобілях. І все ж таки сучасні рульові рейки можна класифікувати за принципом дії:
- механічні – такі рейки наводяться за рахунок керма, який крутить водій;
- гідравлічні – керувати ними водієві допомагає циркулююча олія;
- електричні – замість олії їх рухає струм.
Перші автомобільні кермові рейки були механічними. Такими пристроями досі обладнані деякі бюджетні транспортні засоби.
Але все ж таки більшість сучасних машин комплектуються гідравлічним або електричним підсилювачем керма. Рейки, пов’язані з приводами різних типів, відрізняються характерними рисами експлуатації.
Зокрема, рейка з електропідсилювачем в порівнянні з «гідравлікою» вимагає від автомобіліста менше зусиль в управлінні, натомість ЕУР болісно реагує на воду. Щойно, відразу «згорає», а ремонт редуктора такого типу обходиться недешево.
Гідропідсилювач керма своєю чергою дає можливість водієві краще, ніж при ЕУР, контролювати рух коліс. Догляд за ГУР вимагає менше вкладень, але тут важливо, щоб система з рульової рейки та приводу залишалася герметичною.
Ознаки несправності кермової рейки
Ламається рульова рейка не так вже й рідко. Та й визначити пов’язану з нею несправність можна самому, без візиту до автосервісу. Основними ознаками неполадок із цим пристроєм є:
- стукіт у передній підвісці, що передається на кермо;
- надто гучна робота насоса ГУР;
- кермо стало гірше піддаватися обертанню взагалі або в деяких положеннях;
- хитання керма при обертанні, що свідчить про «ходіння» рейки;
- витік лубриканта в районі рейки, причому кермо при його поворотах часто починає серйозно чинити опір і шуміти;
- автомобіль виляє по дорозі або кермо після повороту важко повертається на місце – ймовірно, проблеми з налаштуваннями рейки.
Така поведінка кермового комплексу автомобіля говорить про те, що рейка працює не так, як треба, і з цим треба щось робити. А саме – якнайшвидше її зняти з машини для діагностики та усунення неполадок і тим самим постаратися уникнути дорогого ремонту агрегату.
Чому рейки ламаються
Сторонні стуки в автомобілі навряд чи потішать його власника, навіть якщо їх видає рульова рейка. Причиною такої «музики» в основному є одна з двох неполадок:
- знос зубчастої передачі чи однієї із складових її деталей;
- люфт на валу рульової рейки у місці його з’єднання з втулкою.
Зубчата передача – мабуть, найбільш схильна до навантажень частина рульової рейки. Тому елементи, що утворюють цей зв’язок, можуть поступово руйнуватися, фрагментарно або навіть цілком. Ознакою такого процесу є стуки, що лунають при керуванні машиною на нерівній дорозі.
У разі приходу зубів у непридатність слід замінити елемент, на якому вони знаходяться, а іноді – і всю рульову рейку. Якщо ж до зчеплення претензій немає, але спостерігається зайва свобода пересування штока, поставити його на місце допоможе регулювальна гайка. Покрутивши цю деталь, можна задати потрібний зазор між частинами валу і шестірні, що контактують.
І все ж основною причиною стуку в рульовій рейці є напрямна втулка, яка в основному виготовляється з пластику або бронзи, але і в тому, і в іншому випадку ризикує бути схильною до вироблення, і як наслідок – заміні. Руйнування цієї деталі відбувається через корозію, проникнення всередину вологи, а також з інших причин.
Крім того, в результаті тривалого використання або суворих умов роботи може істотно зноситися кожух, що вкриває тягу. Так що він перестає бути серйозною перешкодою для пилу, бруду і вологи, з яких утворюється абразив, що доставляє масу неприємностей елементу, що охороняється. При цьому забрудненням вдається проникати і в саму рульову рейку, руйнуючи її.
Таким чином, розрив пильовика рейки і витік олії призводять до зносу рульової тяги або її кульового наконечника, які у разі поломки, як правило, не чиняться, а відразу змінюються.
Особливості ремонту рульової рейки
Якщо рульова рейка не відноситься до електронних, що потребують спеціальних налаштувань, то її цілком можливо полагодити своїми руками. Однак, з урахуванням важливості та швидкого зношування цього агрегату має сенс у разі його поломки звернутися до майстрів автосервісу. Або взагалі замінити на новий.
З огляду на специфіку конструкції, полагодити рульову рейку без розбирання, принаймні частковою, навряд чи вдасться. Перед самим ремонтом бажано скрупульозно вивчити стан агрегату в цілому та пов’язаних з ним наступних комплектуючих:
- кульові та кермові тяги;
- підшипники маточок;
- допоміжні приводи.
Діагностика такого роду дозволить виявити місце поломки та полегшить ремонт. Далі рульова рейка або її елементи знімаються з машини, і виконується безпосереднє усунення несправності.
Ремонтувати чи ставити нову
Хоча більшість деталей рульової рейки при виході з ладу відразу підлягають заміні, сама вона цілком ремонтопридатна, і в разі несправності повністю її міняти зовсім не обов’язково. Однак дати однозначну пораду, чи варто лагодити цей агрегат, чи краще відразу придбати новий, досить складно.
Звичайно, нова брендова рейка працюватиме надійніше відреставрованою, але й ціна її швидше за все значно перевищить витрати на ремонт. Заміна цього агрегату у разі неполадок виправдана для автомобілів преміум-класу. На такий крок можуть піти також автолюбителі, не стиснуті в засобах. Компромісним варіантом є неоригінальні устрою чи контрактні, але у хорошому стані.
Що стосується рейок з електропідсилювачем керма, то при поводженні з ними в автосервіс, незалежно від складності поломки, з ймовірністю буде запропонована заміна пристрою. Просто з такими агрегатами мало хто хоче возитися.
Справа в тому, що при несправностях із механікою рейок, оснащених УЕР, шліфуванням деталі не обійтися. А для налагодження електроніки можуть бути потрібні діагностика або пайка, що нерідко займає багато часу і вимагає високої майстерності фахівців.
Ремкомплект для рейки
У такий набір зазвичай входять різні запчастини та витратні матеріали:
- захисні кожухи;
- сальники;
- втулки.
При ремонті кермової рейки автолюбителі використовують подібний арсенал досить часто. Проте отриманий результат залежатиме, по-перше, від якості запчастин із комплекту, і, по-друге, від того, що з ними робитимуть.
Охочі якісно відремонтувати рульову рейку за помірну ціну можуть самі придбати ремкомплект, а до необхідних робіт залучити автосервіс, і при цьому отримати гарантію на надані послуги. А може, і запчастини – залежно від того, де вони купувалися.
Ремонт рейки з ГУР
Рульовими рейками із гідропідсилювачем сьогодні оснащуються більшість автомобілів. І якщо ця «парочка» раптом починає постукувати, то не слід одразу курочити систему. Спершу можна спробувати усунути неполадку м’яким методом – регулюванням положення спеціальної гайки спеціальним ключем. Однак слід враховувати, що таким шляхом проблему зі сторонніми шумами, що доносяться з агрегату, ще можна вирішити, а ось, наприклад, усунути витік олії – навряд чи.
Для виконання повноцінного ремонту рейки з ГУР автолюбителю знадобляться не тільки стандартні слюсарні інструменти, але також деякі специфічні:
- восьмигранний ключ;
- знімач для підшипників;
- щипці для зняття та монтажу стопорних кілець.
А рейку доведеться зняти з машини. Тому слід заготовити олію для гідропідсилювача та повний комплект витратних виробів, таких як сальники, ущільнювачі, втулки. Доступ до елемента, що ремонтується, забезпечується встановленням машини на підйомник або оглядову яму. Сам ремонт агрегату можна розділити на чотири частини:
- зняття кермової рейки з автомобіля;
- розбирання рейки;
- оцінка стану деталей та заміна несправних;
- монтаж кермової рейки на машину.
Після демонтажу рульової рейки корпус рекомендується очистити від забруднень, а після розбирання – промити комплектуючі. Після закінчення ремонту агрегат слід ще налаштувати, тому що непотрібні зазори можуть завдати йому маси неприємностей. При цьому не варто ігнорувати і згадану контрольну гайку.
Ціна ремонту рульової рейки
Отже, у автолюбителя при поломці рульової рейки є кілька шляхів виходу із ситуації. І перший із них – це, звичайно, ремонт, від якості якого, втім, залежить і потенційний пробіг агрегату. Можна також розглянути варіанти із заміною всієї установки або деяких її деталей.
Різні методи – різна ціна. Орієнтовна вартість ремонту рульової рейки та задіяних у цьому процесі запчастин складе:
- ремонт рульової рейки в автосервісі “під ключ”: 4-7 тис. грн.;
- ремонт рейки з електропідсилювачем керма: від 6000 грн.;
- ремкомплект рульової рейки: 1200-5000 грн.;
- відновлена рейка: 5-12 тис. грн., разом із вартістю послуг автосервісу виходить 13-30 тис. грн.;
- неоригінальна рейка: китайська – від 5 тис. грн., Брендова – до 15-20 тис. грн.;
- оригінальна кермова рейка: від 25 тис. грн.
Висновок
Рульова рейка – важлива ланка у системі керування автомобілем. Вона має складну конструкцію, але в разі поломки цілком може бути приведена в норму автолюбителем, що знає, що і в який бік крутити. Продаються навіть спеціальні ремкомплекти для таких випадків. Ну а безвідмовній роботі цього агрегату сприяють контроль за його станом і своєчасне технічне обслуговування.
Відео про несправності рульової рейки: