Несправності генератора автомобіля – ознаки та їх усунення

Ознаки та види несправностей автомобільного генератора, перевірка та діагностика, особливості ремонту, ціни. Відео про неполадки генератора.

У репертуарі Михайла Задорнова була історія про те, як один водій примудрився полагодити «Газик» за допомогою садових ножиць, консервної банки та жіночих колготок, застосованих як ремень генератора. Далі, як розповідає легендарний сатирик, коли машина поїхала, то один із двох німців, що сиділи в ній, упустив фразу «мабуть, тому ми програли війну».

Звичайно, є й інші методи ремонту агрегату, що перетворює обороти двигуна в електроенергію. Деякі з них представлені у цьому огляді.

Ознаки несправності генератора

Ознаки несправності генератораЯкщо спроби завести машину призводять не до запуску двигуна, а до гулу і завивань, що лунають з підкапотного простору, або ж мотор раз у раз відключається при передачі тяги колесам або на холосту – значить, варто всерйоз звернути увагу на стан генератора. Оскільки він містить у собі механічні та електронні компоненти, то й несправності, які можуть статися з цим апаратом, поділяють на дві згадані категорії.

До першої групи відносяться пошкодження картера генератора або кріпильних елементів, також неполадки з підшипниками, пріжинами притисками, приводним ременем. Проблеми з електронікою агрегату мають місце при несправності випрямляча, реле або обмоток, непотрібних контактах, пробоях тощо.

Ті чи інші неполадки у роботі генераторного пристрою, що скорочено позначається абревіатурою ГУ, дуже ймовірні, коли:

  • при заведеному двигуні індикатор розрядки АКБ блимає або просто світиться;
    акумулятор закипає;
  • при працюючому ДВЗ фари світять слабо, але при натисканні на педаль акселератора вони значно яскравіші;
  • генератор видає гул, писк чи виття;
  • автомобільний сигнал, що подається при заведеному двигуні, має слабку гучність чи спотворення;
  • машина глухне сама собою.

Відключення двигуна під час їзди, до того ж що супроводжується завиваннями, може бути викликане недоліком вольт в мережі машини. У такій ситуації обізнаний автомобіліст спершу перевірить наявність електроенергії в АКБ, і якщо цей показник виявиться достатнім, проведе діагностику генератора.

Але навіть наявність ознак несправності цього агрегату не гарантує, що він вийшов з ладу. Тут не виключені обриви ланцюга в роз’єм запобіжників або замк запалення. Також неполадки з реле-регулятором можуть спричинити активацію індикатора поломки ГУ. Тому, перш ніж демонтувати та потрошити генератор, бажано з’ясувати, чи справді він винен у тому, що машина не їде.

Причини несправності генератора

Причини несправності генератораЦі пристрої в основному ламаються через довгий зношування або корродування. Більшість механічних поломок генератора, таких як деформація щіток або розвал підшипників, спричинені тривалим часом роботи пристрою.

Причому, генератори, що випускаються в даний час, зазвичай оснащуються підшипниками, що не обслуговуються. Досягши певного терміну експлуатації або пробігу ці деталі просто змінюють на нові. Те саме стосується й електроніки агрегату. А серед інших причин несправностей ГУ можна назвати:

  • низька якість деталей генератора;
  • неправильна експлуатація пристрою;
  • складні умови роботи агрегату: висока температура, влучення в нього дорожніх реагентів, рідини, забруднень.

Діагностика генератора

Діагностика генератораСтан сучасних генераторів часто оцінюється шляхом визначення напруги в бортовій мережі. Інший варіант – демонтаж агрегату з машини та діагностика його на спеціальному стенді.

Напруга вимірюється на контактах АКБ при вимкненому, а потім і працюючому двигуні. Вимірювальний прилад повинен показувати:

  • доки двигун не запущений – близько 12 В;
    при заведеному моторі – 13,8-14,7 Ст.

Перевищення напруги при працюючому генераторі є ознакою «перезаряджання», викликаного неполадками з реле. Занижене значення цього показника говорить про те, що призначеної акумулятору електроенергії не вистачає або вона зовсім не надходить. Недостача струму підзаряджання вказує на несправність ГУ або проводки.

Детальна перевірка генератора

Детальна перевірка генератораЯкщо генератор не видає струм у потрібній кількості, то насамперед рекомендується перевірити запобіжник. У разі справності цієї деталі слід оцінити стан самої ГУ та її периферії.

Ротор генератора досліджується щодо вільного обертання, також з’ясовується, чи не пошкоджені ремінь, дроти чи картер агрегату. Якщо ці елементи гаразд, варто перевірити, чи не заклинило щітки в процесі експлуатації і чи змінили вони своє положення. Засмічення жолобів струмознімачів також цілком імовірно, що може вказати сильне искрение.

Більшість несправностей механічного типу, що трапляються з ГУ, пов’язані з підшипниками. При подібних поломках генератори свистять або завивають. Причому високотональний свист, що доноситься з підкапотного простору при розгоні машини або натисканні на газ без навантаження, сигналізує про те, що ремінь приводу недостатньо натягнутий.

Тестування роторної обмотки проводиться з використанням мультиметра шляхом підключення щупів приладу до струмознімачів генератора та фіксування величини опору. Нормальне значення цього параметра відповідає діапазону 1,8-5 Ом, вихід якого вказує на наступні несправності:

  • заниження – обмотка “коротить”;
  • завищення – розрив дроту обмотки.

Статорну обмотку теж не зайвим буде перевірити, тільки вже на контакт із картером ГУ. І тому заміряється спільний опір цих елементів за умови, що вони відключені від діодного моста. Якщо мультиметр вказує на знак «нескінченність», можна стверджувати, що «пробою на масу» у разі немає місця.

Нарешті, і сам випрямляч, відключений від статора, тестується мультиметр за допомогою функції «перевірка діодів». Для цього:

  • плюсовий щуп мультиметра підключається до анода випрямляча або його катода;
  • мінусовий щуп вимірювального приладу прикладається до виведення фази;
  • вимірюється опір;
  • щупи змінюються місцями та замір опору повторюється;
  • при справному випрямлячі отримані показання повинні суттєво відрізнятися.

Ще одна проблема, яка може підстерігати випрямляч – це окислення його контактів. Зазвичай таке відбувається за високої температури роботи ГУ.

Особливості ремонту генератора

Особливості ремонту генератораУ разі неполадок із ГУ зазвичай проводиться заміна деталей, що є причиною поломок. Щітки, що зламалися, і підшипники змінюються на справні без розмов. А приводом для оновлення ременя може бути:

  • обрив;
  • втрата пружності;
  • деформація;
  • Проходження встановленого терміну роботи.

Перемотування несправних обмоток генератора іноді зустрічається в переліку послуг, що пропонуються автоумільцями або сервісами. Але з урахуванням вартості такого ремонту та надійності результату, як правило, проводиться заміна ротора чи статора цілком.

Ремонтний комплект для генератора

Ремонтний комплект для генератораДля того, щоб самостійно відремонтувати генератор, автомобілісту, можливо, знадобляться певні запчастини. Однак знайти їх у наборі буває непросто – ремкомплекти для ГУ, що є у продажу, містять, як правило, хіба що шайби, болти і гайки.

Тому умілець, який взявся за відновлення цього агрегату, найчастіше змушений самостійно формувати потрібний ремкомплект. Подібний набір може містити:

  • щітки та кріплення для них: від 70 руб.;
  • підшипники: від 80 руб.;
  • регулятор напруги: від 330 руб.;
  • випрямляч: від 720 руб.

Весь генератор обійдеться автолюбителю від 3800 руб.

Вартість ремонту ГУ в автосервісі

Вартість ремонту ГУ в автосервісіПересічному автолюбителю цілком під силу своїми руками впоратися з більшістю несправностей ГУ. Тільки робити це потрібно обережно, особливо новачкам, щоб не погіршити наявні неполадки. А якщо поломок занадто багато, то, можливо, сенс генератор взагалі замінити.

Автомобілісти, що особливо ратують за результат ремонту ГУ, напевно воліють довірити цей процес автосервісу. Орієнтовна ціна за таку роботу становитиме:

  • демонтаж та монтаж ГУ: від 400 грн.;
  • обстеження ГУ з розбиранням: 250 грн.;
  • тестування ГУ на стенді: 150 грн.;
  • послуги із встановлення нових реле, випрямляча, статорної обмотки, ротора: від 250 грн.;
  • встановлення нових підшипників: від 600 грн.;
  • оновлення щіток: від 450 грн.;
  • встановлення нових контактних кілець: від 600 грн.

Як не зламати генератор

Як не зламати генераторПопулярний раніше метод тестування ГУ з відключенням АКБ не підходить для сучасних автомобілів і навіть небезпечний для них. Різкі перепади напруги, що виникають в результаті таких досліджень, можуть привести до неробочого стану всю електронну начинку машини. Тому діагностувати генератор слід або за допомогою вимірювань вольтажу акумулятора, або із застосуванням спеціального стенду.

Крім того, щоб зайвий раз не піддавати генератору ризику поломки, бажано не допускати:

  • використання напруги більше 14 для тестування електроланцюга агрегату;
  • контактування полюса генератора з його корпусом навіть нетривалий час;
  • заливання пристрою водою, олією, охолоджувачем та іншими рідинами;
  • пошкоджень картера ГУ при монтажі її на машину або внаслідок того, що пристрій упустили;
  • оснащення машини додатковою технікою, якщо це призведе до енергоспоживання, що перевищує можливості ГУ;
  • використання агрегату при несправній або розрядженій АКБ, ненадійній електропроводці машини, неполадках з автомобільним комп’ютером.

Висновок

В принципі, ремонт генератора машини не повинен представляти для автолюбителя особливу складність, хоча цей процес не швидкий і вимагає належної уваги. І перш ніж розбирати цей пристрій, бажано провести його детальну діагностику, що включає зовнішній огляд ГУ, а також перевірку її електронних компонентів. Найчастіше в агрегаті ламаються щітки з підшипниками, менш капризні випрямляч і реле. А щоб приводний ремінь не порвався в невідповідний момент, слід періодично перевіряти натяг та стан цієї деталі.

Відео про неполадки генератора:

 

Like this post? Please share to your friends: