Несправності акумулятора автомобіля – ознаки та причини

Опис найпоширеніших несправностей автомобільних акумуляторів: ознаки, причини, правила усунення. Відео про причини поломки акумулятора.

Якщо автомобіль не заводиться, то, найімовірніше, причиною є недостатня сила пускового струму, що видається акумулятором. І добре, якщо батарею просто забули підзарядити після довгого простою машини. У найскладніших випадках АКБ виходить із ладу і вимагає ремонту чи заміни. Які ж проблеми можуть виникнути у цього пристрою і як їх розпізнати?

Швидкий саморозряд

Швидкий саморозряд акумулятораНавіть справна АКБ без навантаження може протягом доби втрачати енергію в кількості до 0,5% своєї ємності. Але якщо з батареї “вилітає” до 5 або 10% від початкового заряду – час бити на сполох. Ознакою швидкого саморозряду акумулятора служить відмова двигуна заводитись у разі, коли автомобіль простоював не більше семи днів.

Втім, причинами швидкого витоку енергії з батареї можуть виявитися не тільки її несправність, а й неполадки в електроланцюзі автомобіля. Або неправильне підключення обладнання, внаслідок чого воно продовжує витягувати ампер-годинник із АКБ навіть після того, як двигун був заглушений.

Тому не варто акумулятор, що сів раніше часу, тут же міняти на новий. Для початку підозрілу АКБ потрібно зарядити та демонтувати з машини. Якщо батарея сама по собі швидко втрачатиме енергію, то дійсно має місце саморозряд. Головними причинами такої неполадки є:

  • електроліт низької якості;
  • сепарація електроліту, при якій кислота, що має більшу щільність у порівнянні з водою, опускається вниз банки;
  • руйнування пластин;
  • засмічення електроліту частинками пластин;
  • забруднення клем акумулятора.

Усунення витоків енергії

Усунення витоків енергії в акумуляторі

Електроліт, що зіпсувався, змінюють на новий. Цей процес відбувається приблизно так:

  • акумулятор повністю заряджається;
  • з АКБ зливається відпрацьований електроліт;
  • банки промиваються дистильованою водою;
  • в акумулятор заливається новий електроліт, щільність якого повинна відповідати повному заряду батареї.

А як бути з необслуговуваною АКБ? Спробувати зробити її «обслуговуваною», просвердливши над банками агрегату отвори для затоки електроліту. Бажано при цьому не зачепити пластини або конденсаційні канали. Звичайно, якщо батарея не розрахована на такий ремонт, то надійніше її замінити повністю. Але тоді й витрати будуть більшими.

Спробувати відновити працездатність акумулятора зі пластинами, що злегка обсипалися, можна шляхом його промивання дистильованою водою. Після цього процесу батарею заливається новий електроліт.

Коротке замикання на клемах АКБ може виникнути внаслідок утворення у цьому місці нашарувань. Особливо, якщо вони ще й набралися пар електроліту, чого в цьому випадку цілком варто очікувати. До такого стану агрегат краще не доводити, але якщо забруднення вже утворилися, варто промити картер акумулятора слабким розчином соди, а потім водою. Причому батарею слід саме промивати за допомогою губки, кисті або чистої ганчірки, а не купати.

Закипання електроліту

Закипання електроліту в акумуляторі

На відміну від «традиційного», кипіння електроліту виникає не через високу його температуру. Причин для рясного випаровування у робочої рідини акумулятора зазвичай дві:

  • неправильна робота реле-регулятора, внаслідок чого АКБ перезаряджається, і вода, що знаходиться в ній, розпадається на кисень і водень;
  • сульфатація пластин акумулятора, що не дозволяє їм повноцінно взаємодіяти з електролітом, що призводить до недоотримання батареєю енергії, а також електролізу.

Загалом у несправностях, що стосуються першого випадку, акумулятор не винен. Тут потрібно просто відремонтувати генератор чи реле. А ось із сульфатацією треба розбиратися.

Сульфатація пластин акумулятора

Сульфатація пластин акумулятораЯк і у випадку із саморозрядом, пластини навіть справного акумулятора поступово покриваються сульфатом свинцю. Інша справа, що часті та глибокі розрядки АКБ каталізують цей процес, і солі наростають у такій кількості, що суттєво обмежують площу контакту електродів з електролітом. У таких умовах очікувати від батареї високих експлуатаційних показників було б наївно. Деякі ознаки сульфатації АКБ:

  • значне зниження ємності акумулятора;
  • слабкий струм холодного пуску;
  • закипання батареї під час заряджання.

В Інтернеті можна знайти безліч рекомендацій про те, як позбавити пластини АКБ від нальоту, проте більшість подібних методів можуть остаточно вивести агрегат із ладу. Знайти дійсно ефективний і нескладний спосіб десульфатації акумулятора досить складно. Так що батарею з великою кількістю солей краще відразу замінити – все одно після очищення вона нормально не працюватиме.

Коротке замикання

Коротке замикання в акумуляторіКоли в одній із банок замикаються пластини, напруга падає у всьому акумуляторі до значення 10-10,5 В. Таким чином батарея недоотримує два вольти від несправного контейнера.

Для виявлення закоротила банки потрібно поставити акумулятор на зарядку і перед завершенням його підживлення електроенергією визначити, в якому контейнері електроліт не закипів. Там слід шукати причину несправності. Як правило, коротке замикання виникає в результаті:

  • руйнування пластин, спричиненого їх зношуванням або порушенням правил експлуатації АКБ;
  • деформації корпуса акумулятора;
  • заводського шлюбу

Короткозамкнену АКБ слід уважно досліджувати щодо здуття корпусу чи його ушкоджень. Якщо такі проблеми виявлені, але вони не такі значні, то акумулятор можна спробувати полагодити. У разі ж серйозних пробоїн та великих вм’ятин батарея підлягає заміні.

Розмикання пластин АКБ

Розмикання пластин АКБПозбутися небажаного контакту акумуляторних пластин технічно нескладно. Однак такий ремонт рідко коли дозволяє досягти номінальної напруги на клемах батареї. І те якщо електроди не розсипалися зовсім і не закоротили в картері АКБ все, що тільки можна.

Зазвичай при короткому замиканні пластин акумулятора промивають дистильованою водою. Методика очищення така:

  • АКБ наполовину заливається дистильованою водою;
  • акумулятор струшується для підняття з дна осаду;
  • батарея різко перевертається, вода зливається;
  • промивання повторюється кілька разів;
  • в акумулятор заливається новий електроліт;
  • АКБ заряджається у кілька етапів, між якими вимірюється щільність електроліту і за необхідності коригується.

Взагалі при заливанні дистильованої води в акумулятор можна обмежитися несправним контейнером – тоді і трясти агрегат буде легше. Якщо руйнування пластин батареї не зайшло занадто далеко, то частинки, що їх обсипалися, цілком можна вимити.

Проте АКБ із деформованими пластинами навіть після ретельного очищення навряд чи зможе похвалитися високою працездатністю. Ну, і при пошкодженнях корпусу акумулятора від промивання агрегату водою толку буде мало.

Вибух акумулятора

Вибух акумулятора

Коротке замикання в акумуляторі здатне не тільки знизити напругу на його виході, але й призвести до вибуху пристрою. Причинами такого НП можуть стати:

  • сильне перезарядження акумулятора;
  • коротке замикання під час запуску двигуна за допомогою силових кабелів;
  • низький рівень електроліту.

Другий сценарій можливий при підключеному негативному силовому дроті між двома автомобілями, або так званому “прикурюванні”. У такій ситуації досить випадково зачепити позитивним полюсом капот або картер двигуна, щоб акумулятор видав іскру. А гримучий газ, що накопичується через низький рівень електроліту у верхній частині корпусів старих АКБ, і розливи масла в моторному відсіку можуть зробити вибух, здатний зірвати кришку з батареї.

В принципі, АКБ здатна вибухнути без участі другої машини. Якщо рівень електроліту в батареї виявиться нижчим від пластин, то при спробі запустити мотор зможе натворити чимало шуму іскра, що проскочила на непокритій ділянці.

Переполюсування

Переполюсування акумулятора

Переплутати контакти акумулятора при підключенні його до бортової мережі ще потрібно примудритися. Адже клеми АКБ, як і наконечники, мають різний діаметр. Але якщо дуже захотіти, то можна. Наслідки від такого переполюсування залежатимуть від налаштувань самого автомобіля.

Так, підключення АКБ зі зміною полярності навіть при вимкненому запаленні може призвести до виходу з ладу пристроїв, що знаходяться в постійному контакті з джерелом живлення. Це можуть бути музичний центр, годинник, сигналізація тощо. Можливо, запобіжники або інші захисні елементи і не допустять серйозних поломок, але як знати?

Можна піти далі та активувати запалення. Небезпеку зазнає вже бортовий комп’ютер. Сам акумулятор навряд чи серйозно постраждає. Хіба що оплавить пару дротів у електроланцюзі автомобіля.

А ось якщо переполюсований акумулятор підключити до бортової мережі при працюючому моторі, варто очікувати коротке замикання на контактах батареї. Адже генератор автомобіля, як і АКБ, видаватиме струм, але у протилежному напрямку.

У результаті такий спосіб підключення АКБ у кращому разі стане причиною виходу з ладу реле або пробою діодного мосту генератора, у гіршому – поломки акумулятора, перегорання проводки, а може й пожежі в автомобілі. Більше того, при накиданні клем не виключені потужні спалахи, тому експериментатор до того ж ризикує своїм здоров’ям.

Багато електронних пристроїв сучасних машин захищені від неправильного напрямку струму. Але, як би там не було, нічого хорошого така переполюсовка автомобілю не принесе. Тому краще не експериментувати і при необхідності купувати акумулятор з необхідною полярністю і підключати його нормально.

Висновок

Під час своєї служби акумулятори зустрічаються з різними несправностями. АКБ можуть швидко розряджатися, сульфатуватись, замикатися, нарешті, просто вибухати. Частину таких неполадок автолюбителі можуть усунути самостійно, іноді простіше агрегат замінити. Догляд за пристроєм полягає головним чином у підтримці чистоти клем, а для батарей, що обслуговуються, – ще й у контролі за станом електроліту. Так, і при підключенні джерела живлення до бортової мережі полярність все-таки варто дотримуватися.

Відео про причини поломки акумулятора:

 

Like this post? Please share to your friends: