Electronic Stability Program (ESP) – найбільш поширене ім’я, яке одержала система курсової стійкості автомобіля. Також ви можете зустріти такі абревіатури: DSC (Dynamic Stability Control), VSA (Vehicle Stability Assist), ESC (Electronic Stability Control), VSC (Vehicle Stability Control).
Найменування залежить від концерну-виробника. У основі всі зазначені системи маю єдиний принцип.
Роль ESP у русі
Розроблена в 1959 році компанією Mercedes-Benz і вперше встановлена в 1995, ESP стала логічним продовженням розвитку активних систем безпеки. Електронний контроль стійкості був би неможливий без ABS (антиблокувальна система гальм) та TCS (система перешкоджання пробуксовки провідної осі). Останні використовували суміжні датчики та виконавчі пристрої.
Нововведення ESP полягало у контролі над кутом повороту автомобіля навколо своєї осі. Іншими словами, електроніка змогла розпізнавати знесення та занесення автомобіля. Система курсової стабільності допомагає водієві повернути контроль над автомобілем.
Складові частини
ESP включає такі компоненти:
- датчики швидкості обертання кожного колеса. Звичайні для всіх сучасних автомобілів датчики ABS, принцип роботи яких заснований на ефект Холла;
- датчик швидкості та кута повороту авто навколо своєї осі. Сучасні системи вміщують датчик кута повороту навколо осі і контролер прискорення цього обертання в одному корпусі;
- гідравлічний блок системи контролю гальмівних зусиль, який за потреби може затискати/відпускати гальмівні диски певного колеса.
- контролер кута повороту кермового колеса;
- електронний блок управління, який обробляє отримані сигнали та керує виконавчими пристроями.
Система стабілізації взаємодіє з багатьма іншими помічниками:
- ABS – запобігання блокуванню коліс при гальмуванні;
- EBD – контроль розподілу гальмівних зусиль, що оцінює зчіпні властивості покриття кожного колеса;
- EDS – примусове блокування диференціала з електронним керуванням;
- ASR – Контроль тягових зусиль. Дозволяє уникнути пробуксовування коліс провідної осі.
Для наочного прикладу пропонуємо подивитися відео.
Принцип дії
Всі перелічені складові допомагають електроніці зрозуміти, коли починається занесення авто, а також коригувати поведінку автомобіля в залежності від маніпуляцій, що здійснюються водієм.
Відхилення становища органів управління авто від фактичних параметрів руху автомобіля, стимулює негайне втручання Electronic Stability Program. Наприклад, кут повороту коліс невеликий, але швидкість поперечного прискорення та кут повороту навколо осі значно перевищують показники, які характерні для безпечних звичок авто при заданих параметрах кермового управління. Таким спрощеним способом можна описати спосіб, яким ESP визначає розвиток занесення.
Система курсової стійкості гальмує певні колеса або послаблює гальмівне зусилля, якщо водій, злякавшись, вдавлює гальмівну педаль у підлогу; впливає роботу двигуна, не даючи провідної осі погіршити ситуацію.
Головне покликання ЄСП у цьому, щоб запобігти початку чи посилення занесення автомобіля. Всі ці маніпуляції допомагають випрямити траєкторію та зберегти контроль над машиною.
Конкретний приклад
Розглянемо, як працює система, на прикладі ситуації, коли електронний контроль стійкості допомагає стабілізувати авто.
Параметри при надмірній повертаності (занесення):
- задня вісь прагне обігнати передні колеса. Задня вісь ковзає до зовнішньої дуги повороту;
- швидкість ковзання велика.
Стабілізація відбувається за рахунок гальмування переднього колеса зовнішнього радіусу.
Параметри недостатньої повертаності (знос):
- передня вісь ковзає до зовнішньої дуги повороту;
- швидкість нишпорення невисока;
Стабілізація відбувається за рахунок гальмування заднього колеса, що проходить внутрішнім радіусом.
Зрозуміло, що описаний алгоритм занадто спрощений. Електронний блок управління отримує інформацію від різних датчиків по кілька десятків разів на секунду, негайно реагує сигналами до виконавчих пристроїв, постійно орієнтуючись на умови руху, що змінюються.
Відео роботи системи курсової стійкості автомобіля допоможе оцінити всю користь помічника.
Омологація
Автомобілі країн ЄС, випущені з другої половини 2014, повинні мати ESP в мінімальній комплектації. Вітчизняне законодавство передбачає подібне правило лише у разі сертифікації випуску нового автомобіля. Продовження омологації не зобов’язує внесення нововведень. Тому для більшості машин такий корисний помічник доступний лише за додаткову плату.
Установка своїми руками
Ви можете самостійно оснастити свій автомобіль ESP. Необхідні комплектуючі розглянемо з прикладу Opel Astra J 1,6Т 2010 р. в.
Вам знадобляться:
- блок керування ABS/ESP, кріплення у вигляді кронштейна для встановлення на штатне місце;
- СІМ-модуль;
- датчик рискання (ще одна назва контролера поперечного прискорення та осьового обертання), кріпильний елемент;
- штекер.
Якщо ви знаєте розташування всіх елементів і вмієте прокачувати гальмівну систему, установка своїми руками не здасться вам складним завданням. Зверніть увагу, що таке внесення змін необхідно прописати програмно. Для цього потрібен сканер та спеціальне програмне забезпечення. Це, мабуть, найскладніший пункт у всьому процесі інсталяції.
Характерні несправності
Про поломку ESP у вашому авто сигналізуватиме відповідний контрольний покажчик на панелі приладів. Причини, через які ESP не працює, може бути кілька:
- обрив ланцюга (найхарактерніше для датчиків швидкості);
- несправності блоку керування;
- датчик гальмівного зусилля;
- щітки блоку ESP та інші.
Насамперед необхідно провести комп’ютерну діагностику.
Ворог чи помічник
Варто визнати, що у деяких ситуаціях Electronic Stability Program може зашкодити. Але відсоток подібних випадків настільки малий, що це аж ніяк не применшує заслуги ЄСП.
Деякі водії називають систему не помічником, а електронним «нашийником». Оскільки система всіляко припиняє будь-які спроби «хуліганства» за кермом. У багатьох машинах контроль курсової стійкості дійсно не можна відключити (хіба тільки відсутністю запобіжника, але ми вам цього не говорили!).
Іноді це перешкоджає повній реалізації потужності автомобіля на слизьких покриттях бездоріжжя, але в деяких машинах Electronic Stability Program допомагає реалізувати електронну імітацію блокувань, що позитивно впливає на подолання перешкод із діагональним вивішуванням.