Кожен водій має свої переваги щодо трансмісії. Але новачки часто запитують, що краще: автомат або варіатор. Для відповіді це питання потрібно розібратися в особливостях цих типів коробок.
Автомат
Така назва міцно закріпилася лише за одним типом АКПП. А точніше за гідромеханічною планетарною коробкою. Так звані «роботи» та електронні КПП автоматичною трансмісією не є.
Конструкція вузла складається з гідротрансформатора та безпосередньо автомата (планетарної передачі). Перша частина використовується для перемикання передач. А друга для розподілу зусиль. Від їхнього балансу багато в чому залежить якість роботи АКПП.
Гідротрансформатор складається із трьох коліс. Всі вони забезпечують роботу механізму АКПП. Насосне прикріплене до корпусу. Другим є турбінне колесо. Між ними розташований реактор (статор). Він комплектується спеціальною обгінною муфтою. У міру набору обертів насосом муфта пригальмовує статор. За кількості оборотів три чверті від максимуму вона взагалі блокує реактор.
Ця конструкція розташовується між коробкою та двигуном, тобто там, де на механіці встановлюється зчеплення. У поодиноких випадках усе це збирається по-іншому. Тоді зусилля на гідротрансформатор передається через особливий кардан.
Завдання конструкції полягає в посиленні моменту, що крутить, при розгоні. Досягається це шляхом накопичення енергії в рідині, що знаходиться всередині трансформатора. Також завдяки деяким особливостям гасяться поштовхи, що з’являються під час перемикання. При цьому часто виникає прослизання турбінного колеса щодо насосного. Таким чином, може губитися частина потужності.
Сам автомат складається з планетарних шестерень, фрикційних, а також обгінних муфт. Все це разом забезпечує плавну та повну передачу зусилля на колеса. Деякі варіанти виконання (Honda) використовують вали із шестернями. Тобто це та сама механіка тільки з гідравлічним перемиканням, що не вимагає участі водія. Також деякі версії можна зустріти гальмівний ремінь, він вирівнює швидкості кручення різних шестерень при перемиканні.
Тобто такий тип трансмісії складається із двох вузлів.
- Гідротрансформатор
- Система планетарних шестерень
Управління здійснюється за допомогою селектора. З його допомогою можна вибрати оптимальний режим руху.
Варіатор
Правильніше називати такий вид трансмісії безступінчастою передачею. Коробкою перемикання передач такий механізм також не є. Безпосереднього перемикання тут немає.
Тут використовується клинопасова передача. У найпростішому виконанні є два вали. Вони оснащені спеціальним відцентровим регулятором. У разі збільшення оборотів він стискається. Таким чином, діаметр шківа збільшується, ефективність передачі також зростає.
На деяких важких автомобілях, а також позашляховиках, призначених до експлуатації в складних умовах, можна зустріти ланцюговий варіатор. Принцип його роботи схожий на найбільш поширений варіант.
Регулятор налаштовується на певну кількість обертів. При досягненні цього рівня ремінь плавно переміщається у бік ефективнішої передачі. Таким чином, підвищення ефективності роботи коробки відбувається плавно та без ривків. За рахунок цього ресурс двигуна помітно зростає.
Як визначити тип трансмісії
Якщо в автомобілі стоїть механіка, то із визначенням різновиду трансмісії питань не виникне. А ось за наявності автомата можуть виникнути складності. Особливо, якщо ви купуєте машину у дівчини. Тому найкраще вміти розрізняти автомат та варіатор.
Насамперед слід заглянути в документи.
- Автомат маркується – A чи AT.
- Варіатор позначають CVT.
Але іноді в документах може і не бути згадки про трансмісію. Таке, звичайно, буває рідко, але трапляється.
У такому разі слід звертати увагу на додаткові ознаки. Для цього прокотіться на автомобілі. Автомат видасть себе легкими поштовхами, що виникають під час перемикання передачі. Варіатор на такий не страждає.
На великій швидкості можна визначити вид трансмісії, різко натиснувши на газ. Якщо встановлено варіатор, то машина трохи опуститься, набираючи швидкість плавно і без будь-яких ривків. При цьому марно намагатися визначити тип за позначеннями на селекторі. Більшість сучасних машин вони цілком ідентичні.
Загальні риси та відмінності
Мабуть, єдиною загальною межею є збільшення передавального числа без участі людини. А ось відмінностей у них значно більші.
Основним є спосіб перемикання. Варіатор, по суті, постійно вибирає передавальні числа, виходячи з конкретних умов. Робиться це плавно. При перемиканні автомата виникає момент, коли колеса не з’єднані з двигуном. Триватиме він чверть секунди, але все-таки відчувається поштовх. Також конструкція варіатора простіша. Це робить його дешевшим при виробництві.
Порівняльні особливості
Насправді для кожної людини відповідь на питання вибору буде своєю. У всіх людей смаки та вимоги різні. Тому механіка досі досить популярна.
- До позитивних особливостей автомата можна віднести зручне управління. Цим неспроможна похвалитися механіка. А ось автомат можна експлуатувати без додаткових зусиль та маніпуляцій. Немає потреби пам’ятати де знаходяться передачі. Також не потрібно відволікатися на «ігри» зі зчепленням.
Якщо порівнювати, що краще автоматична трансмісія або безступінчаста коробка на трасі, то краще звичайно автомат. Він чудово тримає швидкість навіть на затяжних підйомах. Витрата палива в таких випадках значно нижча.
- АКПП налаштована таким чином, що перемикання відбувається в найкращий для цього момент. Тому знос деталей мінімальний. Це дозволяє проїжджати без капремонту АКПП набагато більше ніж кілометри.
- Мінусом є підвищена витрата палива у міських умовах. Вся справа в особливості перемикання коробки-автомат. Тут вона не встигає реагувати на умови, що постійно змінюються. У результаті працює вона у менш економічному режимі.
- Наступне незручність АКПП краще порівнювати швидше з механікою, ніж ремінним автоматом. Полягає воно в необхідності часто змінювати трансмісійне масло. Це може завдавати певних незручностей. Особливо за великого обсягу поїздок.
Безперечною перевагою варіатора є його плавна робота. На відміну від АКПП тут немає смикань при перемиканні передачі.
- Все відбувається м’яко і збільшення або зниження передачі не існує, як таке. Під час руху у місті варіатор найбільш економічний, у цьому із нею цілком схожа механіка. Він ефективніше реагує зміну навантаження і дозволяє працювати системі двигун – коробка у найбільш оптимальному режимі. Так як навантаження на двигун завжди повністю рівномірне, ресурс його значно збільшується.
Недоліком є необхідність заміни варіаторного ременя. Більшість виробників рекомендує робити це кожні сто тисяч кілометрів. Процедура досить складна, робити її візьмуться над кожному сервісі. Також власники автомобілів з такою трансмісією стикаються з підбором олії для заміни. Таке трансмісійне мастило досить рідко зустрічається в магазинах.
Що ж вибрати
Остаточну відповідь на питання, що ж краще, можна дати лише уточнивши умови, в яких буде експлуатуватися автомобіль. При частих заміських поїздках найкраще підійде автомат. Він у такому разі економічніший. Також автомат надійніший і не схильний до несподіваних поломок.
Також взимку АКПП ефективніша. Варіатор не пристосований для поїздок снігом і не витримує довгих пробуксовок.
Варіатор підійде людям, які віддають перевагу повільним подорожам без різких прискорень. Такий тип трансмісії чудово почувається у місті. Машини з такими коробками дуже економічні.